flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Приморський районний суд м. Одеси
Територіальну підсудність кримінальних проваджень змінено на Печерський районний суд міста Києва

02.02.2014 набув чинності Закон України №737-VII про амністію учасників Євромайдану. Аналіз порядку і умов

03 лютого 2014, 14:51

 Амністія Євромайдану: аналіз порядку і умов

 03.02.2014 11:21
Звільнення від переслідування та покарання осіб у зв’язку із масовими акціями протесту, які тривають в Україні, передбачені Законом №737-VII про амністію учасників Євромайдану, не є безумовним і має свій порядок, який спробуємо проаналізувати.
Отже, 1 лютого був офіційно оприлюднений і 2 лютого набув чинності Закон України «Про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань».
1. Злочини (перелік)
Згідно статті 1 Закону звільняються від кримінальної відповідальності особи, які є підозрюваними або обвинуваченими (підсудними) у вчиненні злочинів, передбачених статтями Кримінального кодексу:
109. Дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення
державної влади;
110-1. Екстремістська діяльність;
161. Порушення рівноправності громадян залежно від їх расової, національної належності або релігійних переконань;
194. Умисне знищення або пошкодження майна;
259. Завідомо неправдиве повідомлення про загрозу безпеці громадян, знищення чи пошкодження об'єктів власності;
279. Блокування транспортних комунікацій, а також захоплення транспортного підприємства;
293. Групове порушення громадського порядку;
294. Масові заворушення;
295. Заклики до вчинення дій, що загрожують громадському порядку;
296. Хуліганство;
341. Захоплення державних або громадських будівель чи споруд;
342. Опір представникові влади, працівникові
правоохоронного органу, державному виконавцю, члену громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовцеві, уповноваженій особі Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;
343. Втручання в діяльність працівника правоохоронного органу, працівника державної виконавчої служби;
344. Втручання у діяльність державного діяча;
345. Погроза або насильство щодо працівника правоохоронного органу;
346. Погроза або насильство щодо державного чи громадського діяча;
347. Умисне знищення або пошкодження майна працівника правоохоронного органу;
348. Посягання на життя працівника правоохоронного органу, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовця;
350. Погроза або насильство щодо службової особи чи громадянина, який виконує громадський обов'язок;
351. Перешкоджання діяльності народного депутата України та депутата місцевої ради;
352. Умисне знищення або пошкодження майна службової особи чи громадянина, який виконує громадський обов'язок;
376. Втручання в діяльність судових органів;
377. Погроза або насильство щодо судді, народного засідателя чи присяжного;
382. Невиконання судового рішення;
386. Перешкоджання з'явленню свідка, потерпілого, експерта, примушування їх до відмови від давання показань чи висновку.
При цьому амністія стосується лише тих злочинів, які:
а) пов’язані з масовими акціями протесту, що розпочалися 21 листопада 2013 року;
б) вчиненні в період з 27 грудня 2013 року по 2 лютого 2014 року.
2. Закриття проваджень та звільнення від покарань
Усі кримінальні провадження у зв’язку із звільненням від відповідальності осіб згідно статті 1 Закону мають бути закриті, а особи, які були засуджені до позбавлення волі та яким були призначені інші покарання, мають бути звільнені (ст.ст. 1, 2 Закону).
Також мають бути закриті усі провадження, які були розпочаті за вказаними статтями Кримінального кодексу у зв’язку із масовими акціями протесту і в яких жодній особі не було повідомлено про підозру (ст. 3 Закону).
Крім звільнення від кримінальної відповідальності, Закон №737-VII амністує осіб, які в період з 27 грудня 2013 року по 2 лютого 2014 року вчинили будь-які адміністративні правопорушення, за умови, що ці адміністративні правопорушення пов’язані з масовими акціями протесту, які розпочалися 21 листопада 2013 року (ст. 4 Закону).
3. Виконавці Закону №737-VII та процедура його виконання
Згідно статті 5, виконання Закону покладається на:
суди - в частині звільнення осіб від кримінальної відповідальності та від покарання, а також від відбування адміністративного арешту;
органи прокуратури - в частині закриття кримінальних проваджень.
Процесуально застосування Закону згідно його ст. 6 здійснюється:
1) щодо підозрюваних, кримінальні провадження стосовно яких знаходяться в провадженні органів досудового розслідування, - судом, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, за клопотанням підозрюваного, його захисника, законного представника або прокурора, який здійснює процесуальне керівництво відповідними досудовими розслідуваннями; відповідні клопотання подаються без проведення досудового розслідування у повному обсязі;
2) щодо обвинувачених (підсудних), кримінальні провадження стосовно яких здійснюються судом і до набрання чинності цим Законом не розглянуті, а також щодо обвинувачених (підсудних), кримінальні провадження стосовно яких розглянуто, але вироки не набрали законної сили, - судами, що здійснюють відповідні судові провадження за клопотанням обвинуваченого (підсудного), його захисника, законного представника або прокурора, який здійснює підтримання державного обвинувачення;
3) щодо засуджених – судами, що ухвалили відповідні вироки, за клопотанням засудженого, його захисника, законного представника або прокурора, який здійснював підтримання державного обвинувачення;
4) у рамках кримінальних проваджень, передбачених статтею 3 цього Закону, – прокурором, який здійснює процесуальне керівництво відповідними досудовими розслідуваннями, без проведення досудового розслідування у повному обсязі;
5) щодо осіб, до яких застосовано адміністративне стягнення у виді адміністративного арешту – судами, що винесли відповідні постанови, за клопотанням особи, підданої адміністративному арешту, її захисника
чи законного представника.
Питання про застосування цього Закону суд вирішує в судовому засіданні. Неприбуття в судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про місце та час розгляду питання, не перешкоджає проведенню судового засідання (ст. 7 Закону).
При цьому згідно статті 8, положення Закону України «Про застосування амністії в Україні», Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України можуть застосовуватися під час виконання цього Закону в частині, що йому не суперечить.
4. Дія закону у часі
Закон набув чинності 2 лютого у зв’язку із його офіційним оприлюдненням. Втім введення Закону №737-VII в дію зумовлено трьома умовами у сукупності:
1) звільнення всіх зайнятих в місті Києві та інших населених пунктах України під час акцій протесту будівель чи приміщень органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також допуск до
своїх робочих місць осіб, які там працюють, та зняття інших перешкод для належного функціонування зазначених об’єктів;
2) розблокування транспортних комунікацій на вулиці Грушевського у місті Києві учасниками масових акцій протесту;
3) розблокування інших вулиць, площ, провулків, бульварів тощо у місті Києві й інших населених пунктах України, крім тих, на яких відбуваються мирні акції протесту.
У разі фактичного вчинення учасниками масових акцій протесту цих дій до 18 лютого (не пізніш як через п'ятнадцять днів з дня, наступного за днем набрання чинності) Генеральний прокурор України зобов’язаний оприлюднити відповідне повідомлення на офіційному веб-сайті Генпрокуратури. І згідно ст.ст. 9, 10 Закон вводиться в дію на наступний день після такого повідомлення.

Якщо ж фактичного звільнення захоплених будівель та розблокування транспортних комунікацій у визначений строк не відбудеться, і повідомлення на сайті Генпрокуратури не з’явиться, в цьому разі Закон втратить чинність вже на наступний день.Закон і Бізнес