flag Судова влада України

02.02.2014 набув чинності Закон України №737-VII про амністію учасників Євромайдану. Аналіз порядку і умов

03 лютого 2014, 14:51

 Амністія Євромайдану: аналіз порядку і умов

 03.02.2014 11:21
Звільнення від переслідування та покарання осіб у зв’язку із масовими акціями протесту, які тривають в Україні, передбачені Законом №737-VII про амністію учасників Євромайдану, не є безумовним і має свій порядок, який спробуємо проаналізувати.
Отже, 1 лютого був офіційно оприлюднений і 2 лютого набув чинності Закон України «Про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань».
1. Злочини (перелік)
Згідно статті 1 Закону звільняються від кримінальної відповідальності особи, які є підозрюваними або обвинуваченими (підсудними) у вчиненні злочинів, передбачених статтями Кримінального кодексу:
109. Дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення
державної влади;
110-1. Екстремістська діяльність;
161. Порушення рівноправності громадян залежно від їх расової, національної належності або релігійних переконань;
194. Умисне знищення або пошкодження майна;
259. Завідомо неправдиве повідомлення про загрозу безпеці громадян, знищення чи пошкодження об'єктів власності;
279. Блокування транспортних комунікацій, а також захоплення транспортного підприємства;
293. Групове порушення громадського порядку;
294. Масові заворушення;
295. Заклики до вчинення дій, що загрожують громадському порядку;
296. Хуліганство;
341. Захоплення державних або громадських будівель чи споруд;
342. Опір представникові влади, працівникові
правоохоронного органу, державному виконавцю, члену громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовцеві, уповноваженій особі Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;
343. Втручання в діяльність працівника правоохоронного органу, працівника державної виконавчої служби;
344. Втручання у діяльність державного діяча;
345. Погроза або насильство щодо працівника правоохоронного органу;
346. Погроза або насильство щодо державного чи громадського діяча;
347. Умисне знищення або пошкодження майна працівника правоохоронного органу;
348. Посягання на життя працівника правоохоронного органу, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовця;
350. Погроза або насильство щодо службової особи чи громадянина, який виконує громадський обов'язок;
351. Перешкоджання діяльності народного депутата України та депутата місцевої ради;
352. Умисне знищення або пошкодження майна службової особи чи громадянина, який виконує громадський обов'язок;
376. Втручання в діяльність судових органів;
377. Погроза або насильство щодо судді, народного засідателя чи присяжного;
382. Невиконання судового рішення;
386. Перешкоджання з'явленню свідка, потерпілого, експерта, примушування їх до відмови від давання показань чи висновку.
При цьому амністія стосується лише тих злочинів, які:
а) пов’язані з масовими акціями протесту, що розпочалися 21 листопада 2013 року;
б) вчиненні в період з 27 грудня 2013 року по 2 лютого 2014 року.
2. Закриття проваджень та звільнення від покарань
Усі кримінальні провадження у зв’язку із звільненням від відповідальності осіб згідно статті 1 Закону мають бути закриті, а особи, які були засуджені до позбавлення волі та яким були призначені інші покарання, мають бути звільнені (ст.ст. 1, 2 Закону).
Також мають бути закриті усі провадження, які були розпочаті за вказаними статтями Кримінального кодексу у зв’язку із масовими акціями протесту і в яких жодній особі не було повідомлено про підозру (ст. 3 Закону).
Крім звільнення від кримінальної відповідальності, Закон №737-VII амністує осіб, які в період з 27 грудня 2013 року по 2 лютого 2014 року вчинили будь-які адміністративні правопорушення, за умови, що ці адміністративні правопорушення пов’язані з масовими акціями протесту, які розпочалися 21 листопада 2013 року (ст. 4 Закону).
3. Виконавці Закону №737-VII та процедура його виконання
Згідно статті 5, виконання Закону покладається на:
суди - в частині звільнення осіб від кримінальної відповідальності та від покарання, а також від відбування адміністративного арешту;
органи прокуратури - в частині закриття кримінальних проваджень.
Процесуально застосування Закону згідно його ст. 6 здійснюється:
1) щодо підозрюваних, кримінальні провадження стосовно яких знаходяться в провадженні органів досудового розслідування, - судом, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, за клопотанням підозрюваного, його захисника, законного представника або прокурора, який здійснює процесуальне керівництво відповідними досудовими розслідуваннями; відповідні клопотання подаються без проведення досудового розслідування у повному обсязі;
2) щодо обвинувачених (підсудних), кримінальні провадження стосовно яких здійснюються судом і до набрання чинності цим Законом не розглянуті, а також щодо обвинувачених (підсудних), кримінальні провадження стосовно яких розглянуто, але вироки не набрали законної сили, - судами, що здійснюють відповідні судові провадження за клопотанням обвинуваченого (підсудного), його захисника, законного представника або прокурора, який здійснює підтримання державного обвинувачення;
3) щодо засуджених – судами, що ухвалили відповідні вироки, за клопотанням засудженого, його захисника, законного представника або прокурора, який здійснював підтримання державного обвинувачення;
4) у рамках кримінальних проваджень, передбачених статтею 3 цього Закону, – прокурором, який здійснює процесуальне керівництво відповідними досудовими розслідуваннями, без проведення досудового розслідування у повному обсязі;
5) щодо осіб, до яких застосовано адміністративне стягнення у виді адміністративного арешту – судами, що винесли відповідні постанови, за клопотанням особи, підданої адміністративному арешту, її захисника
чи законного представника.
Питання про застосування цього Закону суд вирішує в судовому засіданні. Неприбуття в судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про місце та час розгляду питання, не перешкоджає проведенню судового засідання (ст. 7 Закону).
При цьому згідно статті 8, положення Закону України «Про застосування амністії в Україні», Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України можуть застосовуватися під час виконання цього Закону в частині, що йому не суперечить.
4. Дія закону у часі
Закон набув чинності 2 лютого у зв’язку із його офіційним оприлюдненням. Втім введення Закону №737-VII в дію зумовлено трьома умовами у сукупності:
1) звільнення всіх зайнятих в місті Києві та інших населених пунктах України під час акцій протесту будівель чи приміщень органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також допуск до
своїх робочих місць осіб, які там працюють, та зняття інших перешкод для належного функціонування зазначених об’єктів;
2) розблокування транспортних комунікацій на вулиці Грушевського у місті Києві учасниками масових акцій протесту;
3) розблокування інших вулиць, площ, провулків, бульварів тощо у місті Києві й інших населених пунктах України, крім тих, на яких відбуваються мирні акції протесту.
У разі фактичного вчинення учасниками масових акцій протесту цих дій до 18 лютого (не пізніш як через п'ятнадцять днів з дня, наступного за днем набрання чинності) Генеральний прокурор України зобов’язаний оприлюднити відповідне повідомлення на офіційному веб-сайті Генпрокуратури. І згідно ст.ст. 9, 10 Закон вводиться в дію на наступний день після такого повідомлення.

Якщо ж фактичного звільнення захоплених будівель та розблокування транспортних комунікацій у визначений строк не відбудеться, і повідомлення на сайті Генпрокуратури не з’явиться, в цьому разі Закон втратить чинність вже на наступний день.Закон і Бізнес