24.12.2013 11:52
Член Ради суддів України, заступник Голови Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ Гвоздик П. О., коментуючи прийнятий Верховною Радою України Закон України «Про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань», підтвердив, що він не може бути застосований на практиці ні правоохоронними органами, ні судом через відсутність в законодавстві механізмів його реалізації.
Гвоздик П. О. посилається на те, що Законом від 19 грудня 2013 року чітко не визначено коло осіб, на яких він поширюється, оскільки вжитий термін «учасники акцій протесту та масових заходів» не дозволяє визначити, кого саме слід вважати такими. Також незрозуміло, які масові заходи маються на увазі в Законі, оскільки в зазначений у ньому період часу на території України відбувалася велика кількість концертів, виставок, спортивно-видовищних та інших «масових заходів».
Крім того, необхідно зазначити, що Кримінальний кодекс України містить вичерпний перелік випадків звільнення від кримінальної відповідальності, при цьому такі випадки можуть міститися виключно в цьому Кодексі.
Ухвалений 19 грудня 2013 року Закон передбачає фактично новий вид звільнення від кримінальної відповідальності, який при цьому не передбачений Кримінальним кодексом України. Як наслідок, у Кримінальному процесуальному кодексі України відсутня й процедура його застосування. Отже, в українському законодавстві просто немає норм, які регулюють процедуру ініціювання, розгляду, прийняття рішення про звільнення від відповідальності згідно з положеннями ухваленого Закону, оскарження прийнятих рішень, визначення посадових осіб, які мають здійснювати відповідні дії, тощо.
На сьогодні єдиним видом звільнення від відповідальності, який може відбутися за рішенням Верховної Ради України, є амністія. Проте в ухваленому Законі амністія не згадується, а його положення майже повністю не відповідають законодавству, що регулює питання її застосування (наприклад, амністованим може бути виключно особа, визнана винною у вчиненні злочину обвинувальним вироком суду, а ухвалений Закон дозволяє звільняти від відповідальності й підозрюваних під час досудового розслідування).
Також неможливо реалізувати положення Закону, які забороняють відкривати нові кримінальні провадження. По-перше, кримінальні провадження згідно з Кримінальним процесуальним кодексом України не відкриваються, оскільки на цій стадії процесу немає необхідності приймати будь-яке окреме рішення, у тому числі про «відкриття кримінального провадження». По-друге, досудове розслідування розпочинається після внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань безальтернативно, тобто фактично в автоматичному режимі.