Інтерв’ю Голови ДСАУ Кирилюк Р.І.:
«Я завжди готовий обговорювати та втілювати в життя конструктивні пропозиції»
витяг
Газета «Закон і бізнес» №14 (1104) 06.04—12.04.2013
МАРИНА ЗАКАБЛУК
Інноваційні технології дедалі частіше стукають у двері храмів Феміди.
Адже сьогодні інформатизація судової системи —
ключ до якісного та оперативного здійснення правосуддя.
ДСАУ докладає максимум зусиль, аби полегшити життя володарів мантій,
учасників судового процесу та зекономити бюджетні кошти,
спрямувавши їх на інші потреби.
Ми поцікавились у керманича судової адміністрації,
як сьогодні працюють нововведення: система відеоконференцзв’язку,
соцмережа «Феміда» та проект «Електронний суд».
Руслан Іванович розповів про все, що вдалося здійснити,
і про плани на майбутнє.
«До критики й подяк намагаюся ставитися філософськи»
— Руслане Івановичу, чи вдалося ДСАУ за 2,5 року стати другом для судової системи, на належному рівні здійснювати організаційне забезпечення діяльності третьої гілки влади?
— Закон «Про судоустрій і статус суддів» змінив статус ДСАУ, яка стала органом у системі судової влади, підзвітним з’їзду суддів. Це визначило вектор розвитку та принципи, на яких ми будували свою роботу впродовж 2,5 року.
Новий статус усунув конфлікт інтересів, який існував у діяльності ДСАУ: з одного боку, потрібно було створювати умови для функціонування судів та діяльності суддів, а з другого — реалізовувати політику органів виконавчої влади. Природна суперечність між цими завданнями випливає із сутності принципу поділу влади, закріпленого Конституцією.
Сьогодні в ДСАУ спільні завдання та інтереси з іншими органами судової системи, тому ми, безперечно, друзі.
Спрямовуємо свої зусилля на розвиток судової системи. Серед першочергових завдань такі:
зміцнення гарантій фінансування судової системи;
покращення інфраструктури, насамперед, стану приміщень;
запровадження програми навчання судових адміністраторів з використанням кращого міжнародного досвіду;
удосконалення інструкцій із судового діловодства, системи статистичної звітності та відповідного програмного забезпечення;
розробка законодавчих пропозицій і відповідних процедур з метою позбавлення суддів функцій, не пов’язаних із безпосереднім здійсненням правосуддя, зокрема, шляхом зміни статусу помічників суддів і запровадження системи їх добору та навчання;
інші завдання, визначені Стратегічним планом розвитку судової влади.
— 22 лютого відбувся ХІ з’їзд суддів, на якому делегати говорили про досягнення та проблеми судової влади. Ви виступили зі звітом. Скажіть, чи підходили до вас на з’їзді судді з проханням посприяти у вирішенні тих чи інших питань? Чи дякували за проведену ДСАУ роботу?
— Звичайно, підходили, як і під час інших заходів за участю суддівської спільноти. Багато учасників з’їзду займають адміністративні посади, тому саме на їхніх плечах лежить основний тягар організаційного забезпечення судів. З керівниками судів мені спілкуватись і найважче, тому що в них найбільше проблем, які потрібно вирішувати, і найлегше, оскільки ми з ними розмовляємо однією мовою, маємо спільні проблеми. Із суддями, які не мають досвіду роботи на керівній посаді, спілкуватися складніше.
Вони, як правило, дивляться на проблеми організаційного забезпечення під іншим кутом, вужчим, і озвучують здебільшого власні проблеми.
Проте таких розмов на з’їзді було небагато, оскільки голови судів мають змогу спілкуватися зі мною в будь-який час і по телефону, й особисто.
До критики й подяк намагаюся ставитися філософськи, адже, як влучно сказав Джон Кеннеді, «у перемоги багато батьків; поразка ж, як правило, сирота».
Інша справа, коли точиться відкрита дискусія, висуваються альтернативні варіанти, нехай навіть з обгрунтуванням неправильності моїх дій, пропонуються конкретні кроки для розвитку судової системи. Я завжди готовий обговорювати та втілювати в життя конструктивні пропозиції.
— З’їзд суддів схвалив Стратегічний план розвиткусудової влади України на 2013—2015 рр. Як ви вважаєте, чи завдання, поставлені в ньому, реально виконати? Що для цього необхідно?
— Однією з вимог до Стратегічного плану була реалістичність поставлених цілей. Окрім визначення місії, ключових цінностей та першочергових цілей, що стоять перед судовою владою, він складається з низки конкретних завдань у таких сферах:
зміцнення незалежності суддів та самостійності судів;
покращення стану фінансування та ефективне використання ресурсів;
чесність у здійсненні правосуддя;
покращення доступу до правосуддя;
використання інноваційних технологій та вдосконалення судових процедур;
професіоналізм і процес його постійного вдосконалення;
довіра суспільства.
Головним ризиком, який може вплинути на виконання плану, є ризик дефіциту фінансових ресурсів. Однак при збереженні нинішньої структури бюджету судової влади й розв’язанні проблеми з оплатою роботи працівників апарату суду за рахунок коштів загального фонду держбюджету ті завдання, які стоять перед ДСАУ, будуть виконані.
У разі ж консолідації зусиль судів усіх рівнів і кожної юрисдикції, органів суддівського самоврядування та ДСАУ ми зможемо зробити набагато більше, ніж передбачено планом.
Також Державною судовою адміністрацією розроблено проект нової редакції інструкції з діловодства в загальних судах. Проект розміщено на порталі судової влади, а судам і органам суддівського самоврядування запропоновано надати свої пропозиції
та зауваження. З аналогічною пропозицією ми звернулися також до профільних вищих навчальних закладів. Ми намагаємося залучити до роботи над інструкцією весь інтелектуальний потенціал судової системи і наукової спільноти. До речі, найпершою долучилася до цієї роботи Рада суддів загальних судів, яка дуже оперативно надала свої пропозиції.
— Останнім часом представники суддівської спільноти нечасто згадують про автоматизовану систему документообігу суду. Невже її нарешті вдалося вдосконалити й у судів більше не виникає проблем з її застосуванням?
Я б сказав, що до неї нарешті звикли. Крім того, у минулому році було запроваджено нові програмні продукти, що забезпечують функціонування автоматизованої системи. Нове програмне забезпечення розроблено програмістами державного підприємства «Інформаційні судові системи» й перебуває в державній власності.
Такий підхід дозволив нам позбутися плати за використання комерційних програмних продуктів і одночасно сприяв істотному покращенню комунікації між програмістами та користувачами.
Впровадження будь-якого програмного забезпечення є справою непростою, навіть якщо воно розроблене світовими лідерами ринку, які мають незрівнянно більше ресурсів і досвіду, ніж наше державне підприємство.
Ми змушені були змиритися з постійними випусками нових версій, щоб забезпечити належну роботу програми. При цьому потрібно було оперативно реагувати й на зміни процесуального законодавства. Достатньо згадати новий Кримінальний процесуальний кодекс.
Однак у цьому році я орієнтую адміністратора системи на прискорення роботи програми й поліпшення її зручності для користувачів.
Упродовж 2013 р. планується здійснити заходи щодо подальшого вдосконалення та розвитку автоматизованої системи документообігу суду, які передбачають формалізацію процесів документообігу, запровадження підсистеми генерації звітів користувача та механізму формування аналітичних таблиць, розроблення базових механізмів веб-доступу до системи документообігу суду, забезпечення суддів електронними засобами для доступу до системи документообігу, надсилання сторонам процесу СМС-повідомлень про дату та час проведення судових засідань.
Багато залежить і від стану забезпечення судів сучасною комп’ютерною технікою. Завдяки судовому збору, починаючи з минулого року ми підтримуємо стійку тенденцію до поліпшення ситуації з необхідним на прискорення роботи програми й поліпшення її зручності для користувачів.